Осетинские обычаи

НОМӔВӔРЫН

Раздӕры  заманты  фыццаг  фыртыл  номӕвӕрыны  бар  уыд  хистӕртӕй кадджындӕртӕн.  Дыууӕ – ӕртӕ  къуырийы  фӕстӕ-иу ноггуырды  бинонтӕ сарӕзтой  куывд, кӕцыйы  рӕстӕг-иу конд  ӕрцыд  Номӕвӕрӕн. Фынгыл-иу  хистӕртӕ  хъул сӕппӕрстой.  Ном ӕвӕрыны  бар-иу ӕрхауд,  йӕ  хъул-иу  сах  кӕмӕн абадт,уымӕ.  Ноггуырды  мады  бинонтӕ  лӕппуйӕн  лӕвар  кодтой  цыдӕриддӕр  дзаумӕттӕ хъуыд, уыдон. Уымӕй ӕвдыстой се ‘нгом бастдзинад.  Бинонтӕм-иу уазӕг  куы  уыд, уӕд-иу  ын бар  радтой  ноггуырдыл  ном  сӕвӕрынӕн.

Чызджы райгуырдыл  афтӕ тынг нӕ цин кодтой. Номыл-иу сӕвӕрдта хӕдзары хистӕр сылгоймӕгтӕй исчи.

НАРЕЧЕНИЕ НОВОРОЖДЕННОГО

В старину имя сыну – первенцу  давали  почетные старшие. Спустя две – три недели после рождения ребенка семья устраивала куывд, во время которого происходил и обряд Номӕвӕрын (Наречение новорожденного). Сидя по старшинству за столом, мужчины подбрасывали поочередно мальчик (хъул). Право наречения получал тот, у кого мальчик становился в положении сах (на извилистую сторону). Семья матери  новорожденного дарила ему полный  комплект одежды в знак установления между ними близких родственных отношений. Если в семье был гость, то он получал право наречения новорожденного. Рождение девочки встречали менее торжественно. Обычно имя девочке давали старшие женщины в доме.

ТӔРХОН

Ирон  адӕммӕ тӕрхон рахӕссынӕн уыд сӕрмагонд бынат, хуыдтой йӕ «тӕрхондон».  Алы  ӕхсӕнады  дӕр ын  уыд  хицӕн бынат. Иуӕй-иу хатт-иу тӕрхон рахастой Ныхасы дӕр. Ныхас ӕвзӕрста, ӕхсӕнады  ныхмӕ чи архайдта, ӕмӕ ӕгъдӕуттӕ  чи  хӕлдта, уыдоны худинаджы митӕ.

Тӕрхондонмӕ-иу ӕрбацыдысты ӕфхӕрд баййафӕг ӕмӕ тӕрхондонмӕ лӕвӕрд сӕ хӕстӕджытимӕ. Тӕрхоны лӕгты номхыгъдыл-иу хъуамӕ сӕ дыууӕтӕ дӕр сразы уыдаиккой. Тӕрхонгӕнджытӕй-иу равзӕрстой, ӕгъдӕуттӕ хорз чи зыдта, ахӕм куырыхон ӕмӕ зондджын лӕгты. Тӕрхонгӕнджытӕ  ӕнӕмӕнг хъуамӕ уыдаиккой кадджын, номдзыд мыггӕгтӕй.

СУД

У осетин был суд, который назывался «тӕрхон».

Он работал по правилам, установленным народным обычаем. Судебные разбирательства в каждом обществе происходили в определенных местах – «тӕрхондон». В некоторых случаях судебным органом становилось народное собрание. Ныхас разбирал действия против общины и нарушения общественной морали.

Обычно и потерпевшие, и подсудимые выступали на суде вместе со своими родственниками. Состав суда определялся по обоюдному согласию двух сторон. Судьями выбирали мудрых и опытных знатоков общественных норм поведения. Судьи обязательно были из уважаемых и знатных фамилий.

НОГ АЗЫ ФЫНГ

Ног  азы фынгмӕ алы ирон хӕдзары дӕр дзуллаг ссадӕй конд хыссӕйӕ скӕнынц  адӕймаджы, цӕрӕгойты сурӕттӕ, хӕдзарон дзаумӕтты хуызтӕ. Ӕппӕты стырдӕр гуыл хуыйны деда, гыццылтӕ та-лӕппынтӕ. Сӕ иуӕй-иуты фӕхонынц зӕхкуысты алы кусӕнгӕрзты  нӕмттӕй, ӕмӕ сӕ раттынц, бинонтӕй хуым чи фӕкӕны, уыдонӕн.

Саразынц ма цыхтджын гуылтӕ, фӕхонынц сӕ басылтӕ, ӕмӕ стыр гуыдын- ӕртхурон. Бахӕрынц ӕй ӕрмӕстдӕр хи  хӕдзары  бинонтӕ. Ӕртхурон  кӕнгӕйӕ-иу ын  йӕ хуылфы бавӕрдтой ӕвзист ӕхца. Ӕууӕндыдысты, гуыдыны хаимӕ кӕмӕ рхауа, уый Ног азы уыдзӕн  амондджын.

НОВОГОДНЕЕ ЗАСТОЛЬЕ

К  новогоднему застолью осетины пекут разнообразные фигурки из пшеничной муки в виде людей, животных предметов. Часто пекут одну большую лепешку, которую называют деда, и несколько маленьких – лӕппынтӕ, некоторые из них носят названия земледельческих орудий. Ими угощают тех членов семьи, которым предстоит пахота.

Готовят также лепешки с сыром, которые называются басылтӕ, а также большой пирог под названием ӕртхурон.  Съесть этот пирог должна вся семья без посторонних. При приготовлении этого пирога в начинку клали монетку. Считалось, кому она достанется, тот будет счастлив в Новом году.

  • Лӕппынтӕ-
  • Басылтӕ-
  • Æртхурон-