НОМӔВӔРЫН
Раздӕры заманты фыццаг фыртыл номӕвӕрыны бар уыд хистӕртӕй кадджындӕртӕн. Дыууӕ – ӕртӕ къуырийы фӕстӕ-иу ноггуырды бинонтӕ сарӕзтой куывд, кӕцыйы рӕстӕг-иу конд ӕрцыд Номӕвӕрӕн. Фынгыл-иу хистӕртӕ хъул сӕппӕрстой. Ном ӕвӕрыны бар-иу ӕрхауд, йӕ хъул-иу сах кӕмӕн абадт,уымӕ. Ноггуырды мады бинонтӕ лӕппуйӕн лӕвар кодтой цыдӕриддӕр дзаумӕттӕ хъуыд, уыдон. Уымӕй ӕвдыстой се ‘нгом бастдзинад. Бинонтӕм-иу уазӕг куы уыд, уӕд-иу ын бар радтой ноггуырдыл ном сӕвӕрынӕн.
Чызджы райгуырдыл афтӕ тынг нӕ цин кодтой. Номыл-иу сӕвӕрдта хӕдзары хистӕр сылгоймӕгтӕй исчи.
НАРЕЧЕНИЕ НОВОРОЖДЕННОГО
В старину имя сыну – первенцу давали почетные старшие. Спустя две – три недели после рождения ребенка семья устраивала куывд, во время которого происходил и обряд Номӕвӕрын (Наречение новорожденного). Сидя по старшинству за столом, мужчины подбрасывали поочередно мальчик (хъул). Право наречения получал тот, у кого мальчик становился в положении сах (на извилистую сторону). Семья матери новорожденного дарила ему полный комплект одежды в знак установления между ними близких родственных отношений. Если в семье был гость, то он получал право наречения новорожденного. Рождение девочки встречали менее торжественно. Обычно имя девочке давали старшие женщины в доме.
ТӔРХОН
Ирон адӕммӕ тӕрхон рахӕссынӕн уыд сӕрмагонд бынат, хуыдтой йӕ «тӕрхондон». Алы ӕхсӕнады дӕр ын уыд хицӕн бынат. Иуӕй-иу хатт-иу тӕрхон рахастой Ныхасы дӕр. Ныхас ӕвзӕрста, ӕхсӕнады ныхмӕ чи архайдта, ӕмӕ ӕгъдӕуттӕ чи хӕлдта, уыдоны худинаджы митӕ.
Тӕрхондонмӕ-иу ӕрбацыдысты ӕфхӕрд баййафӕг ӕмӕ тӕрхондонмӕ лӕвӕрд сӕ хӕстӕджытимӕ. Тӕрхоны лӕгты номхыгъдыл-иу хъуамӕ сӕ дыууӕтӕ дӕр сразы уыдаиккой. Тӕрхонгӕнджытӕй-иу равзӕрстой, ӕгъдӕуттӕ хорз чи зыдта, ахӕм куырыхон ӕмӕ зондджын лӕгты. Тӕрхонгӕнджытӕ ӕнӕмӕнг хъуамӕ уыдаиккой кадджын, номдзыд мыггӕгтӕй.
СУД
У осетин был суд, который назывался «тӕрхон».
Он работал по правилам, установленным народным обычаем. Судебные разбирательства в каждом обществе происходили в определенных местах – «тӕрхондон». В некоторых случаях судебным органом становилось народное собрание. Ныхас разбирал действия против общины и нарушения общественной морали.
Обычно и потерпевшие, и подсудимые выступали на суде вместе со своими родственниками. Состав суда определялся по обоюдному согласию двух сторон. Судьями выбирали мудрых и опытных знатоков общественных норм поведения. Судьи обязательно были из уважаемых и знатных фамилий.
НОГ АЗЫ ФЫНГ
Ног азы фынгмӕ алы ирон хӕдзары дӕр дзуллаг ссадӕй конд хыссӕйӕ скӕнынц адӕймаджы, цӕрӕгойты сурӕттӕ, хӕдзарон дзаумӕтты хуызтӕ. Ӕппӕты стырдӕр гуыл хуыйны деда, гыццылтӕ та-лӕппынтӕ. Сӕ иуӕй-иуты фӕхонынц зӕхкуысты алы кусӕнгӕрзты нӕмттӕй, ӕмӕ сӕ раттынц, бинонтӕй хуым чи фӕкӕны, уыдонӕн.
Саразынц ма цыхтджын гуылтӕ, фӕхонынц сӕ басылтӕ, ӕмӕ стыр гуыдын- ӕртхурон. Бахӕрынц ӕй ӕрмӕстдӕр хи хӕдзары бинонтӕ. Ӕртхурон кӕнгӕйӕ-иу ын йӕ хуылфы бавӕрдтой ӕвзист ӕхца. Ӕууӕндыдысты, гуыдыны хаимӕ кӕмӕ рхауа, уый Ног азы уыдзӕн амондджын.
НОВОГОДНЕЕ ЗАСТОЛЬЕ
К новогоднему застолью осетины пекут разнообразные фигурки из пшеничной муки в виде людей, животных предметов. Часто пекут одну большую лепешку, которую называют деда, и несколько маленьких – лӕппынтӕ, некоторые из них носят названия земледельческих орудий. Ими угощают тех членов семьи, которым предстоит пахота.
Готовят также лепешки с сыром, которые называются басылтӕ, а также большой пирог под названием ӕртхурон. Съесть этот пирог должна вся семья без посторонних. При приготовлении этого пирога в начинку клали монетку. Считалось, кому она достанется, тот будет счастлив в Новом году.
- Лӕппынтӕ-
- Басылтӕ-
- Æртхурон-